Station blijft een bouwput

De ene verbouwing is nog niet afgerond, of de volgende kondigt zich al aan. Voor de aanleg van OV-poortjes moeten de perrons worden verplaatst.

Jarenlang hebben reizigers zich op Den Haag Centraal zich door verbouwingen moeten worstelen. Net nu die honderden miljoenen kostende verbouwing lijkt afgerond, wordt de volgende ingrijpende aanpassing aangekondigd.

Een woordvoerder van NS heeft tegen NU.nl bevestigd dat de volgende verbouwing in 2019 noodzakelijk is voor de aanleg van OV-poortjes. De poortjes kunnen in Den Haag alleen maar op de perrons worden gebouwd, omdat de stationshal vrij toegankelijk moet zijn. Om ruimte te maken op de perrons is een flinke verbouwing noodzakelijk. Het is nog niet duidelijk wat die nieuwe verbouwing gaat kosten.

NS heeft het voornemen om op alle grote stations in 2016 OV-poortjes in te voeren om zwartrijden en het geweld in de trein tegen te gaan. Die doelstelling wordt in Den Haag en Utrecht nu niet gehaald.

Volgens een woordvoerder van de NS zullen reizigers van de nieuwe verbouwing weinig hinder ondervinden omdat het vooral gaat om aanpassingen van perrons en rails. De stationshal blijft tijdens de nieuwe verbouwing ongemoeid.