Den Haag Centraal staat aan de vooravond van omvangrijke verbeteringen en vernieuwingen, waardoor treinreizigers dit weekend hun plannen moeten aanpassen. De sporen op het station ondergaan een grondige renovatie tijdens het slotweekend van een grootschalig werkproject, dat op 15 februari van start ging.
De werkzaamheden, gestart op 15 februari, zullen duren tot 3 maart. Het afgelopen weekend, evenals het weekend van 15 en 16 februari en 22 februari, was treinverkeer naar en van Den Haag Centraal volledig stilgelegd. Deze week waren er ook aanzienlijke beperkingen.
Ook aankomend weekend zal het treinverkeer ernstig verstoord zijn. Reizigers zullen nauwelijks tot geen treinen vinden tussen Den Haag Laan van NOI en Den Haag Centraal, alsook tussen Den Haag Centraal en Den Haag Hollands Spoor, en tussen Den Haag Centraal en Den Haag Ypenburg.
De renovatie omvat diverse aspecten, waaronder het intensieve werk op de kruising van alle sporen vóór de treinen het station binnenrijden. Daarnaast wordt perron 1 verlengd en wordt er gewerkt aan de bovenleiding. Om nog toekomstige ontwikkelingen mogelijk te maken, worden spoor 11 en 12 geprepareerd voor gebruik.
Ondanks de treinbeperkingen blijft het stationsgebouw gedurende deze periode niet volledig afgesloten. Trams en bussen blijven operationeel om reizigers te vervoeren, en Raymond de Jong van ProRail benadrukt het belang hiervan.
ProRail plant zorgvuldig en kiest voor een grootschalige uitvoering overdag in plaats van verspreide nachtelijke werkzaamheden. De efficiëntie hiervan verkort de duur van het project aanzienlijk zonder de noodzaak van extra personeel in de late uren.
De verrassende behoud van de beukenhaag bij spoor 1, ondanks verwachtingen van verwijdering, toont de aandacht voor groene elementen in het renovatieproces.
Dus, terwijl de treinen dit weekend hun gebruikelijke routes niet volgen, betekenen de werkzaamheden op Den Haag Centraal een stap naar verbetering en modernisering van deze belangrijke verkeersknoop.