In een deel van het centrum van Den Haag ligt al een dag het internet en tv-signaal eruit. Bij werkzaamheden op het Plein is een netwerkkabel kapot gegaan, meldt Ziggo. 'Klanten kunnen daardoor geen gebruik maken van internet, tv en bellen.' Pinnen is niet in alle cafés en restaurants mogelijk.
Al 24 uur zijn er problemen op en rondom het Plein in hartje Den Haag, maar ook verderop bij de Muzentoren. De problemen ontstonden donderdagochtend. Even na 12.00 uur is een monteur gaan kijken, die snel de breuk had gevonden.
Daarna begon het voorbereiden van herstelwerkzaamheden, dat tot 22.00 uur donderdagavond heeft geduurd. De kabelbreuk was ook complexer dan verwacht, aldus de kabelaar. Vrijdagochtend waren de problemen nog niet volledig opgelost.
Ondertussen is het in een aantal horecazaken rondom het Plein niet mogelijk om te pinnen. 'Nee, Wi-Fi ligt er ook uit', zegt een ondernemer in het radioprogramma West Wordt Wakker op Radio West.
Een aantal ambtenaren is donderdagmiddag eerder naar huis gegaan omdat werken op kantoor ondoenlijk werd. Bij supermarkt Spar aan de Korte Poten waren er urenlang eveneens problemen, maar daar doet alles het weer.
Er zijn nieuwe kabels in de grond getrokken om de boel te repareren. Dit werk heeft de hele avond en nacht geduurd. Op het hoogtepunt waren zo'n tweeduizend klanten getroffen.
Inmiddels kan 'het grootste deel van deze groep' weer gebruik maken van de diensten. Om welke aantallen het gaat, wil de Ziggo-woordvoerder niet zeggen.
'We bieden onze oprechte excuses aan voor het ongemak', laat Ziggo weten. 'Het repareren van een kabelbreuk is tijdrovend.' Online houdt Ziggo een liveblog bij met updates.