Een datum is geprikt (21 mei), de kosten zijn op een rijtje gezet (2,2 miljoen euro) en het parkeerprobleem is geschetst. Toch is het twijfelachtig of Den Haag een referendum krijgt over de uitbreiding van betaald parkeren in de stad. Veel partijen in de Haagse gemeenteraad zien vooral nadelen.
Het leek erop dat Den Haag dit jaar geschiedenis zou schrijven door haar allereerste referendum te houden. Onder aanvoering van Hart voor Den Haag verzamelde Hagenaar Arjan van den Berg 15.000 handtekeningen om zijn burgerinitiatief op de politieke agenda te krijgen.
Een paar weken geleden steunde een meerderheid van de gemeenteraad het initiatief voor een referendum over de uitbreiding van betaald parkeren in de stad. De kosten voor het organiseren van het referendum zijn begroot op 2,2 miljoen euro. Het referendum zou alleen gelden voor specifieke wijken waar nog geen betaald parkeren is ingevoerd.
Echter, nu het proces is opgestart, lijkt het enthousiasme bij veel partijen in de gemeenteraad getemperd. Er heerst bezorgdheid dat valse verwachtingen worden gecreëerd en dat het referendum voor onnodige onduidelijkheid en verdeeldheid zal zorgen.
Er zijn verschillende standpunten binnen de gemeenteraad. Sommige partijen vinden het niet logisch dat de hele stad zou mogen meebeslissen over het betaald parkeren in specifieke wijken. Anderen benadrukken dat andere factoren, zoals het milieu, ook moeten worden meegenomen bij besluitvorming over parkeerregulering.
Volgende week zal de gemeenteraad beslissen over het al dan niet doorgaan van het referendum. De partijen blijven verdeeld over de vraagstelling en de noodzaak van volledige inspraak van bewoners in parkeerregulering.